MattiLehtinen Vapaa-ajattelematon.

Sähköauto ja olemattomat päästövähennykset niillä.

Jos kaikki Euroopan henkilöautot sähköistyisivät tänään, niin huomenna päästöt olisivat 0.4 prosenttia pienemmät.

Näin ainakin väittää Euroopan autoteollisuuden etuja valvovan järjestön (CLEPA) toimitusjohtaja Roberto Vavassori.

Linkki .

Taas kerran tulee mieleen että onkohan meidän päättäjillä osa pytyistä täysin pimeänä ja  todellisuuden hanskaaminen pikkasen hankalaa sen takia? Tämän vielä kun suhteuttaa Suomen liikennemääriin niin ei voi kun ihmetellä tätä autoihin liittyvää hulabaloota ja tuleva viherhallituskin tulee puuttumaan autoiluun varmasti isolla kepillä ilman minkäänlaista "ilmastohyötyä" .

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki

Ei pidä ajatella noin negatiivisesti. Kun niihin sähköautoihin aletaan tuottamaan sähkö vielä suomalaisella Tallinnassa valmistettavalla innovaatiolla, https://yle.fi/uutiset/3-10761175 , niin johan kumma jos ei co2 ala hiljalleen kadota ilmakehästä.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala
Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Linkki vie Keskisuomalaiseen, jonka jutussa ei ole mitään Vavassorin ”laskelman” perusteluja.

Täällä on sitten ihan muuta tietoa kuin autokauppiaalla:
http://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/so...

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Tää "äijä" taitaa olla kuitenkin enemmän bisnes kuin vihreä jotenka aika omituinen ulostulo sitä bisnestä ajatellen.
Sulla taitaa olla noita laskelmia kaapit täynnä, voisitko kertoa mikä tässä heitossa meni pieleen?

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

CLEPA ei ole autoteollisuuden kattojärjestö.Se on auton osia valmistavien liitto.Eli suurin häviäjä.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Päivän IL:ssä silti hauskempi juttu Mersun uudesta EQC: stä. Veikkaan että kärry kelpaisi hölmömmällekin sähköautovastustajalle.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Autoilijoilta vuosittain kerätyillä rahoilla voitaisiin jo nyt poistaa paitsi kaikki liikenteen päästöt, myös kaikki muut Suomen CO2-päästöt 9-50 kertaisesti vuosittain (määrä riippuu siitä, kuinka hyvitys toteutetaan).
Liikenne saavuttaisi hiilineutrauliuden tammikuun 1 päivä ja koko Suomikin tammikuun aikana.

Henkilöautoliikenne sähköistämällä taas voitaisiin alentaa henkilöautojen vuosittaisia päästöjä muutamalla miljoonalla tonnilla, mikäli uusien autojen hankimiseksi ei tarvitsisi tehdä ylimääräistä työtä (ylimääräisiä päästöjä), eikä autojen valmistaminen aiheuttaisi nykyistä suurempia päästöjä.

Edellisen perusteella ei ole hankala päätellä, että uusi hallitus päätyy jälkimmäiseen ratkaisuun.

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

Yleltä tuli mielenkiintoinen dokkari jossa kerrottiin Kongon ja olikohan Uruguain luonnon pilaantumisesta kun sähköautojen akkuihin pitää louhia valtavat määrät litiumia ja kobolttia.

Kannattaa katsoa.

Dokumentin jälkeen itse ainakin mietin että aikamoinen "ympäristöteko" nämä sähköautot.....

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Onneksi polttomoottoriautojen valmistus ja niiden käyttövoiman tuottaminen ja käyttö eivät aiheuta mitään orvokintuoksua ja glitteriä kummempia päästöjä ja tuhmuuksia!

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Jos tarkoitat polttoainetta, niin bensan kaivamiseen tarvitsee vain tehdä pieni reikä maahan, kun taas litiumia, kobolttia jne, vaati hehtaari tolkulla kaivamista ja luonnon tuhoamista.

Saksan nk.YLE teki dokumentin asiasta, tekstitetty suomeksi:
https://youtu.be/kaIXmt3cbMs

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

#8
Missä kohtaa ööliteollisuus käyttää lapsityövoimaa jotta ööli saadaan maan pinnalle, sieltä jalostukseen ja käyttöön, osaatko kertoa?
Eikö sulla yhtään särähtänyt korvaan toi "suhde"? 300 miljoonan sähköauton tekeminen taitaa olla tekemätön paikka koska tarvittavaa materiaalia ei riitä niihin, mutta jos se materiaali kaivetaan esiin niin silti co2 päästöt ei muutu mihinkään tai oikeastaan vain lisääntyvät. Nyt jo muutaman miljoonan sähköhylsyn akkuja varten on tuhottu luontoa pysyvästi niin että minkäänlainen elämä ei ole niillä alueilla mahdollista enää ikinä. Mikä tuoksu tosta tulee sulle mieleen?

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Maailma lienee muuttumassa siihen suuntaan että kansalaiset ostavat ottomoottorien sijasta vaihtoehtoisillakin energiamuodoilla kokonaan tai osittain kulkevia autoja jos ja kun sellaisia on tarjolla. Se johtaa polttomoottoriversioiden valmistusmäärien laskuun ja hintojen nousuun.

Minkäs teet. Vaikka tällaista kehitystä vastustavien puolue olisi yksinvaltiaan asemassa, ei ihmisiä voi oikein pakottaakaan pelkällä bensalla tai dieselillä toimivia osamasta. Se on sitä kun kansalaiset päättävät itse asioistaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Huimaa idiotiaa kommenteissa 10 ja 11, tutuilta hemmoilta. Kyllä teille joku kiva palkinto pitäisi antaa. Ihanko tosissanne pidätte öljyteollisuutta puhtaan viattomana ja ihanana toimintana? Nigeria, Siperia, Irak, Venezuela, Meksikonlahti - pikkuinen reikä maahan vaan? Typerää trollaamista.
Ja akkumetallejahan kaivetaan vain ja ainoastaan autoja varten? Ja tehän olette tietenkin hyvin aktiivisesti kritisoineet koko akkuteollisuutta koko elinkaaren osalta, paheksutte jokaista tablettia, porakonetta, läppäriä? Tehän olette jatkuvasti uuraasti työskentelemässä ympäristönsuojlun ja kestävien teknologioiden puolesta?

Ei, te ette välitä tippaakaan. Olette vain pelokkaita, pikkuisia diesel-hiirulaisia, joiden identiteetti on pahasti uhattuna.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Eikö olekkin hienoa että saat purkautua ja parkua surkeaa oloasi tässä blogissa. Saat rakentaa rauhassa noita olkiukkojasi ja tumputtaa niitä niin paljon kuin huvittaa. Mua huvittaa se että luulet olevasi vihreä maailman pelastaja, todellisuus on jotain ihan muuta. Ja mikä huvittavinta niin sen todellisen sinäsi paljastat tässäkin blogissa joka kommentillasi. Toisaalta olisi kohteliasta että ei tulisi esittämään omaa idiotismiaan sellaisen ihmisen blogiin jonka olet ite bannannut mutta täällä sana on vapaa jopa sulle.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Niin, meidän firmassa myydään 4 merkkiä uusia sähköautoja, myös huolletaan niitä. Mehän myydään niitä, koska kysyntä ja voitto / business, sillä ei ole väliä millä voimalla se vie sinun persettäsi eteenpäin ja onko se ekologista vai ei. Pääasia, että sinä tulet tyytyväiseksi siitä että koet pelastavasi maailman.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Opettele Mäkinen laskemaan.

Linkatun artikkelin mukaan: "Ohuelta tuntuva 0,4 % kokonaispudotus selittyy kolmella seikalla. Euroopan osuus maailman kaikista hiilidioksidipäästöistä on vain 11%. Lisäksi henkilöautoliikenteen osuus kaikista hiilidioksidipäästöistä on vain 7 % prosenttia, ja sähköntuotannosta syntyy hiilidioksidipäästöjä."

Ojalan laskuopin mukaan Euroopan autokannan 7 % päästöt globaaleista päästöistä on 0,77 %. Kun huomioidaan sähkötuotannon päästöt ja sähköautoteollisuuden päästöt, mielestäni tuo 0,4 % menee paremminkin miinus-puolelle.

Saksassa, jossa autojen absoluuttinen määrä ja tiheys on Euroopan suurin, sähköauton päästöt ovat hieman suuremmat kuin uuden tehokkaan polttomoottoriauton. Tämä johtuu Saksan Energiewendestä, jonka ansiosta Saksan energiatuotannon CO2-päästöt per kWh ovat yli kaksinkertaiset Suomen vastaaviin verrattuna ja Saksan Co2-päästöt ovat vain lisääntyneet ja tulevat jatkossakin lisääntymään.

Sähköautojen päästöt ovat matalimmat vain sellaisissa energiatehokkaissa maissa kuten Norja, Ruotsi ja Ranska, jossa energiaa pystytään tuottamaan vesivoimalla ja ydinenergialla. Suomi on rajamailla.

Ja tässä lisää karmeata katseltavaa laajoista ympäristöongelmista, jotka on aiheuttanut tuulimyllyihin ja sähköautoihin tarvittavien harvinaisten metallien kaivosteollisuus.

https://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1...

Se mitä sähköautojen hypetyksellä on saatu aikaan on kuin lottovoitto autoteollisuudelle. Kaikki autotehtaat laskevat, että koko Euroopan autokanta saadaan 10 vuodessa uusituksi. Se tietää huikeita voittoja sijoittajille ja lisää köyhtymistä tavallisille autoilijoille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset